Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Het woord blog direct in de roos

Waarom bloggen toch echt een goed idee is

Veel ondernemers zien er het nut niet van in: bloggen. Al dat terugkerende gewauwel, moet dat nou echt?

Zit er überhaupt iemand te wachten op een blog van ons? En wie moet er gaan bloggen: houden we de klus binnenshuis of huren we een SEO tekstschrijver/blogger in? Het eerste kost tijd, het tweede kost geld.

Voor bloggen geldt echter hetzelfde als voor elke andere investering: de kost gaat voor de baat uit. Oftewel, uiteindelijk levert bloggen je meer op dan dat het je kost. Bloggen blijft dus echt een goed idee, maar waarom ook alweer?

Bloggen zorgt voor “vers bloed”

Door met een vaste frequentie (bijvoorbeeld eens per week, tweewekelijks of eenmaal per maand) te bloggen, zorg je altijd voor verse content op je website. Je blogs zijn dan ook prima plaatsen om nieuws te delen, ontwikkelingen in de markt te bespreken of de lezer een kijkje te bieden op het reilen en zeilen binnen jouw branche.

Door het toevoegen van nieuwe blogs, zakken de oudere exemplaren vanzelf een beetje weg en creëer je een natuurlijke ‘diepte’ op je website.

Bloggen levert backlinks op

Met alleen goede SEO-teksten ben je er nog niet: om gunstig te ranken in de zoekresultaten, heb je tevens goede backlinks nodig. Let wel, ik zei goede backlinks! Backlinks kopen op de een of andere schimmige backlinkboerderij heeft geen enkel nut en kan je zelfs doen zakken in de zoekresultaten.

Met welke backlinks doe je Google dan wél een plezier? Met backlinks die op een organische, oftewel natuurlijke manier tot stand zijn gekomen. Een goed blog is bij uitstek een middel op organische backlinks te verkrijgen, omdat mensen geneigd zijn sterke blogartikelen met elkaar te delen en er dus een link naartoe te plaatsen.

Bloggen en SEO

Hoger in de Google zoekresultaten

SEO, je kan niet zonder.

De gewone tekstschrijver is niet meer, de SEO tekstschrijver daarentegen is hotter dan ooit. Door het schrijven van blogs voeg je zonder al te veel moeite SEO-vriendelijke content toe aan je website, doordat iedere blog een specifiek onderwerp behandeld en je je daarin kan richten op specifieke zoekwoorden of -termen.

Zoekmachines zijn dol op unieke content en een website die regelmatig voorzien wordt van nieuwe (blog)artikelen, mag op veel belangstelling van de Google-spiders rekenen. Helemaal als andere mensen naar jouw blog gaan linken of jouw content delen met hún netwerk.

Bloggen bewijst jouw expertise

Ook internetbezoekers doen het liefst zaken met iemand die bewezen heeft zijn of haar vak te verstaan. Op je website zetten dat jij álles afweet van auto-onderhoud/SEO-schrijven/wasmachines/gadgets of wat dan ook, is in een vloek en een zucht gedaan, maar door een of meerdere blogs te schrijven over deze specifieke onderwerpen laat je je klant zien welke kennis en ervaring je daadwerkelijk in huis hebt.

Je hoeft vrijwel nooit om een onderwerp verlegen te zitten: beantwoord vragen van klanten, vertel over de laatste ontwikkelingen in je branche of laat je bezoekers weten hoe zij veelvoorkomende fouten kunnen vermijden. Ze zullen je kennis waarderen!

Met een blog link je gemakkelijk naar je producten of diensten

Je product of dienst onder de aandacht brengen? Je kán er natuurlijk een mooie reclametekst op loslaten, maar een sterk blog (dat ‘toevallig’ aansluit op dit product of deze dienst) schrijven werkt soms nog beter.

Schrijf dus gerust een enthousiast artikel over de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale camera’s, maar vergeet niet om daarin een link te plaatsen naar de modellen die jij in de aanbieding hebt.

Met een blog bind je klanten

Door te bloggen bind je klantenNatuurlijk wil je graag nieuwe bezoekers op je website, maar een schare vaste klanten is ook nooit weg. Sterker nog, met een sterk staaltje klantenbinding worden jouw vaste klanten je vertegenwoordigers! Maar hoe kan een blog schrijven je daarbij helpen?

Heel simpel: met een blog geef je in feite een inkijkje in je bedrijf. Dit maakt je onderneming transparanter en toegankelijker, waardoor het voor mensen gemakkelijker wordt om een relatie met je op te bouwen.

Kortom, een goed blog leidt op termijn tot meer omzet

Wil je je omzet vergroten door middel van een blog? Dan moet je wel een lange adem hebben.

Geef de moed niet te snel op, maar blog structureel door en zorg ervoor dat je elke week of maand nieuwe content op je website plaatst. Je profiteert dan van:

  • Betere vindbaarheid;
  • Meer backlinks;
  • Gedeeld worden op social media;
  • Vergroting van je autoriteit op je vakgebied;
  • Groter consumentenvertrouwen in jou en je bedrijf.

Dit zijn de beste ingrediënten voor een hogere omzet!