Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Het woord copywriting

8 Vooroordelen over tekstschrijvers en copywriters

Lang leve de vooroordelen: tekstschrijvers zijn wereldvreemd, duur en overbodig.

In een eerder stadium heb ik een blog geschreven over veelgestelde vragen over tekstschrijven. Ditmaal een blog over hetzelfde onderwerp, maar dan vanuit een andere invalshoek: de vooroordelen die er leven over (het werk van) tekstschrijvers en copywriters.Tijd om deze misvattingen uit de wereld te helpen!

1. Tekstschrijvers zijn een beetje wereldvreemd

Sommige mensen zien een tekstschrijver als enigszins wereldvreemde snuiter met een knipperende cursor voor z’n neus. Natuurlijk, wie werkt als tekstschrijver of copywriter zal inderdaad heel wat uren achter de computer spenderen: waar anders moeten al die fantastische teksten geschreven worden?

Maar dit betekent nog niet dat een schrijver alleen maar achter een beeldscherm “hangt”. Om een goede tekst te kunnen schrijven is het namelijk noodzakelijk om oog te hebben voor de wereld om je heen. Andere mensen zorgen voor feedback, inspiratie en een frisse blik, maar ook: zij zijn het, die je doelgroep vormen. Tekstschrijvers zijn dus allesbehalve wereldvreemd.

2. Tekstschrijvers en copywriters: twee benamingen voor hetzelfde beroep

Een tekstschrijver is geen copywriter, maar een copywriter is wél een tekstschrijver. Hoe zit dat?

Zowel tekstschrijvers als copywriters schrijven teksten. Alleen ligt bij de tekstschrijver de nadruk meestal op de formelere teksten, zoals nieuwsbrieven, whitepapers en persberichten. Hierdoor zijn tekstschrijvers gebonden aan strakkere kaders en richtlijnen dan dat bij de copywriter het geval is. Een copywriter wordt ingehuurd voor het schrijven van commerciële boodschappen, waaronder reclameteksten. De copywriter probeert de aandacht van de doelgroep te trekken door middel van woordspelingen, opvallende woorden en tot de verbeelding sprekende elementen (film, afbeeldingen), de tekstschrijver brengt vooral informatie aan de man.

3. Tekstschrijvers vragen veel te veel geld voor hun werk

Een tekstschrijver schrijft snelle en dure tekstenEen goedgeschreven tekst leest als een trein. Maar dat betekent niet dat die tekst ook in sneltreinvaart geschreven is. Sterker nog: hoe vlotter de tekst leest, hoe groter de kans dat de schrijver urenlang heeft zitten zwoegen, schrijven, schrappen en schaven.

Een anekdote uit mijn beginjaren als tekstschrijver: een van mijn eerste stukken was voor het magazine Erkend. (Overigens niet het interview met Rob Schotsman, dat je elders op deze site kunt lezen.) Een kennis las mijn artikel, trok misprijzend een wenkbrauw op en zei: “Dat leest zo makkelijk weg, daar heb je nooit veel werk aan gehad. Dat kan ik ook.” Na twee uur naar z’n cursor gestaard te hebben, begreep hij dat zijn opmerking het grootste compliment was dat hij mij ooit had kunnen geven.

4. Taalnazi (en andere vriendelijke bewoordingen)

Taalnazi’s, taalpuristen, kommaneukers… Enkele “aardige” benamingen voor mensen die correct taalgebruik hoog in het vaandel hebben staan. Want waarom zo’n ophef over een boodschap met een spelfout- als je begrijpt wat er bedoeld wordt, is het toch prima?

Een spel- of grammaticafout (‘bedoeld’ waar ‘bedoelt’ hoort te staan bijvoorbeeld) maakt een tekst natuurlijk niet meteen onbegrijpelijk. Maar spel- en grammaticafouten in een brief, blog of persbericht verzwakken de boodschap van de tekst aanzienlijk en zorgen ervoor dat de afzender minder serieus wordt genomen. Je kan het een beetje vergelijken als iemand die strak in het pak op sollicitatiegesprek komt met een enorme koffievlek op z’n overhemd.

5. Tekstschrijvers maken nooit spelfouten

Nee, echt nooit. Sterker nog, wie in de wieg gelegd is om tekstschrijver te worden, kent bij voorkeur al vóór het 12e levensjaar het Groene Boekje uit zijn/haar hoofd.

Geloof je het zelf?

Een tekstschrijver of copywriter is ook maar een mens: natuurlijk dreigt er weleens een spelfoutje of typo doorheen te glippen. Sommige fouten zijn zelfs behoorlijk hardnekkig: zo heb ik tot op de dag van vandaag de neiging om ‘perse’ als ‘per sé’ te schrijven, ook al weet ik hoe het moet.

6. Bekritiseer nooit je copywriter!

Een groot ego moet je niet hebben als je teksten schrijftWie ooit als tekstschrijver aan het werk is geweest weet dat je in dit vak een olifantenhuid moet hebben.. Teksten die met zwoegen en zweten tot stand zijn gekomen, worden soms genadeloos neergesabeld door de opdrachtgever. Toch zien veel mensen tekstschrijvers en copywriters als eigenwijze, pedante figuren, die maar al te graag hun eigen draai aan de tekst willen geven en geen kritiek kunnen verdragen. Waar komt dit vooroordeel vandaan?

Sommige opdrachtgevers (gelukkig lang niet iedereen!) besteden het liefst zo min mogelijk aandacht aan het briefen van de tekstschrijver/copywriter in kwestie.  “Graag een tekst van circa 700 woorden over sociale zekerheidswetgeving,” is het dan. Bij doorvragen naar het doel van de tekst en de beoogde doelgroep reageert ‘ie al snel een tikkeltje geïrriteerd: “Weet ik niet precies, gewoon een tekst over sociale zekerheidswetgeving!”

Pas na inlevering van de tekst blijkt dat het een wervende tekst moest zijn, gericht op de verkoop van particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen aan 40-plussers met een bovenmodaal inkomen en een koopwoning. Dan volgt gesteggel over de rekening omdat de tekst totaal niet klopt met wat de opdrachtgever voor ogen had. Maar als je een bakker vraagt een taart te bakken ter ere van een verjaardag, dan vind je het toch ook normaal dat hij vraagt hoe oud de jarige wordt, welk soort gebak je wil hebben en hoeveel mensen er van moeten eten?

Het omgekeerde komt trouwens ook voor: opdrachtgevers die een tekst dankbaar aannemen en er vervolgens enthousiast van alles en nog wat aan gaan zitten veranderen. Staat een tekst met jóuw naam eronder ineens vol met rare zinsconstructies, taal- en grammaticafouten en ligt je goede naam te grabbel… En bedankt.

7. Een tekstschrijver is overbodig, iedereen kan schrijven

Inderdaad, ook jij kan schrijven. Dat heb je al op de lagere school geleerd. Maar kan je ook tekstschrijven? Zijn de door jou geschreven teksten begrijpelijk, toegankelijk en afgestemd op de doelgroep die je voor ogen hebt? Heeft jouw tekst de juiste tone of voice en heb je rekening gehouden met het medium waarvoor de tekst geschreven is?

Om maar eens een andere vergelijking te maken: schilderen kan je ook. Dat heb je zelfs al op de kleuterschool gedaan, lang vóórdat je je eerste letter op papier zette. Maar dit maakt je nog geen (kunst)schilder. Een goede tekst is méér dan een verzameling letters. Een goede tekst is, om maar eens heel onbescheiden te zijn, een klein kunstwerkje!

8. Tekstschrijvers zijn dol op moeilijke woorden

Werk je als tekstschrijver of copywriter, dan is jouw woordenschat waarschijnlijk groter dan die van je gemiddelde lezer. Maar als je lezer je tekst niet begrijpt, wat heeft hij er dan aan?

Tekstschrijvers schrijven hun teksten met een bepaald doel voor ogen: informeren, overtuigen, vermaken, aanzetten tot nadenken of juist tot actie… Een tekst die niet begrepen wordt schiet elk doel voorbij.

Goede tekstschrijvers en copywriters gebruiken de woorden die aansluiten op het niveau van de doelgroep van de tekst.

Werk je zelf als tekstschrijver/copywriter en kom je een vooroordeel over je vak tegen? Stuur ‘m in en ik zet ‘m erbij!