Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Sterke man met sterke kop

8 Tips & trucs voor sterke titels

Let’s face the facts: als je wilt scoren, moet je je kop mee hebben. Offline, maar online toch zeker.

Een goede titel is het halve werk: lezers zijn lui en beslissen binnen luttele seconden of een tekst de moeite van het lezen waard zal zijn. Is het antwoord nee, dan beginnen ze er niet eens aan.

Het besluit om een artikel, blog of persbericht wel of niet te lezen, wordt in belangrijke mate ingegeven door de koptekst die erboven prijkt. Maar hoe schrijf je nou een goede kop? Jouw tekstschrijver/copywriter uit Dordrecht licht graag een tipje van de sluier op.

1. Kop schrijven: hou het kort

Dit lijkt wellicht een voor de hand liggende tip, maar helaas gaan legio teksten nog steeds gebukt onder een kop van hier tot Tokio. Niet doen, hou het kort en pakkend!

Het bedenken van een pakkende titel is een vak apart: een sterke kop is kort maar krachtig. Maar, dat is niet de enige vereiste. De kop moet ook nog eens betrekking hebben op de inhoudelijke tekst, zonder de gehele strekking weg te geven. Er moet namelijk wel nog wat te lezen overblijven.

2. Kop met een knipoog

Als het onderwerp van je tekst het toelaat, speel dan gerust met taal. Een kop met een leuke kwinkslag of een dubbele betekenis maakt de lezer nieuwsgierig naar het artikel, de nieuwsbrief of het blogbericht.

Ook woordgrapjes vallen bij velen in de smaak, zoals bijvoorbeeld de titel “Winstmolens” boven een artikel over het rendement van windmolens. Overdrijf echter niet: een tekstschrijver die geforceerd grappig probeert te zijn, slaat de plank maar al te vaak mis.

3. Aantrekkelijke alliteraties

Leent (het onderwerp van) je tekst zich niet zo voor woordspelletjes of heb je op dat gebied even geen inspiratie, maak je titel dan op een andere manier aantrekkelijk voor de lezer.

Bijvoorbeeld door het gebruik van alliteratie. Of door de nieuwgierigheid te prikkelen.

Het gebruik van het woordje “nieuw” doet het, ondanks het feit dat de ‘truc’ allesbehalve nieuw is, nog steeds goed.

4. Speel in op emotie

Als tekstschrijver inspelen op emotiesWie online schrijftips zoekt, wordt doodgegooid met SEO. Natuurlijk is het belangrijk om bij het schrijven van jouw tekst rekening te houden met de vindbaarheid van je epistel, maar vergeet niet dat je in de eerste plaats schrijft voor mensen, niet voor machines.

Inspelen op de emoties is zeker iets om voor ogen te houden bij het schrijven van een goede kop. Doe bijvoorbeeld een beroep op de wens om succesvol te zijn of ergens bij te horen: “Mis nooit meer…” of “Versla je concurrent!”

5. Overdrijf niet

Wij Nederlanders zijn een nuchter volkje. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg,” lijkt ons credo te zijn. Hou hier rekening mee wanneer je op zoek bent naar een pakkende titel voor je persbericht, nieuwsbrief of blog. Vrijwel niemand zit te wachten op schreeuwende superlatieven, tig uitroeptekens en inhoudsloze beloftes.

Voor de rest: lijstjes doen het nog altijd goed. “Vijf tips om goede koppen te schrijven” of “Tien redenen om een tekstschrijver in te huren” zijn titels die de lading prima dekken: je lezer weet precies wat hij of zij van je kan en mag verwachten. Ook een vraagstelling kan een prima kop opleveren: “Bent u onvindbaar in de zoekresultaten?” of “Ook zo’n hoge energierekening?”

Lukt het écht niet om een goede kop te bedenken, gebruik dan een citaat of een zinsnede uit je tekst. Soms is dat, alle creativiteit ten spijt, sowieso de beste oplossing. Met een zinsnede of citaat geef je tenslotte direct weer waar de tekst over gaat.

6. Maak gebruik van de 5 W’s

Ken je ze nog?

  • Wie;
  • Wat;
  • Waar;
  • Wanneer;
  • Waarom.

Vijf woorden die stuk voor stuk draaien om het vergaren van informatie. Door een van de 5 W’s in je titel te verwerken, spreek je bezoekers aan op hun zoektocht naar informatie.

6. Verwerk getallen in je titel

Sterkere koppen schrijven door getallen in je titel te verwerken, je moet er maar opkomen.

Het vreemde is: het werkt. Mijn blog “veelgestelde vragen over tekstschrijven” werd vele malen vaker gelezen nadat ik de kop veranderd had in “8 veelgestelde vragen over tekstschrijven“.

7. Verzamel koppen die je aansprekenAls copywriter kan je mooie koppen en quotes verzamelen

Een sterke titel gelezen? Gegrepen door een pakkende kop?

Schrijf ‘m over en bewaar ‘m in je (digitale) archief. Niet om er op een kwade dag zelf goede sier mee te maken, maar ter inspiratie op de momenten dat je even geen goede kop te binnen schiet.

8. Gouden regel voor het schrijven van pakkende koppen

Een goede kop schrijven is bepaald geen sinecure. Maar al te vaak besteed ik de ene helft van mijn tijd aan het schrijven van een tekst en de andere helft aan het bedenken van een krachtige kop.

Dat bedenken van een kop doe ik meestal achteraf, hoewel ik mijn teksten altijd een tijdelijke titel meegeef. Voor mijzelf werkt de regel “de helft van de tijd is voor de kopjes” prima. Probeer het zelf en schrijf koppen die scoren!