Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Een banaan als uitglijder

10 uitglijders voor persberichten

Zelf aan de slag met je persbericht? Voorkom deze uitglijders!

Bij het schrijven van een persbericht is het belangrijk om je te houden aan de spelregels, anders komt je tekst niet verder dan de mailbox van de journalist. Een béétje redactie krijgt elke dag tientallen of zelfs honderden persberichten binnen, dus zorg ervoor dat je bericht opvalt en voorkom dat je in een van deze valkuilen stapt.

Met stip op 1: Geen nieuwswaarde

Een persbericht zonder nieuwswaarde heeft geen bestaansrecht.

Probeer je bericht eens te bekijken door de ogen van je klant: bevat de tekst werkelijk nieuws voor hem of haar, of is het slechts een marketingpraatje over jouw product of dienst?

Wil je je persbericht in de krant hebben, zorg dan ook dat je een ‘krantwaardig’ nieuwtje presenteert!

Ben je de eigenaar van een tuincentrum en worden alle kamerplanten met 10% korting aangeboden? Kies liever voor een advertentie dan een persbericht.

Ben je nog steeds de eigenaar van datzelfde tuincentrum, maar organiseer je een ‘mooiste-tuin-verkiezing’ of kunnen klanten gratis een bodemmonster laten testen? Dit is prima nieuws voor in een persbericht.

2. Het belangrijkste nieuws op het eind

Bij het schrijven van een opstel of een betoog heb je geleerd een verhaal mooi rond te maken: inleiding, middenstuk en slot, waarin het slot de meest belangrijke informatie bevat. Aan het begin beginnen dus, en vervolgens rustig aan toewerken naar De Grote Finale.

Bij een persbericht werkt het juist andersom: je valt met de deur in huis en zorgt dat je het belangrijkste nieuws als eerste vermeldt.

Vergeet dus alles wat je op school geleerd hebt en beuk die deur aan flenters!

3. PerZZZZZbericht

Tekst waarbij je in slaap valt

Persberichten die langdradig, wollig of bomvol vakjargon bij de journalist belanden, sterven meestal een vroegtijdige dood.

Natuurlijk kan de journalist in kwestie de moeite nemen om het verhaal te ontdoen van wolligheid en een en ander wat aantrekkelijker te vertellen, maar waarom zou hij of zij? In de mailbox wachten legio berichten waarbij je níet in slaap valt.

 

4. Slecht of geen onderwerp in de mail

Door de juiste tekst in het vakje “onderwerp” wordt in één oogopslag duidelijk waar je tekst over gaat. Onderschat het belang van een sterke titel niet, want dit kan je tekst maken of breken!

Als je je persbericht geen pakkende titel meegeeft bij het versturen, is de kans groot dat het bericht óf in het geheel niet wordt opgemerkt, óf direct in het mapje ‘spam’ verdwijnt.

Een goede tekst voor in de onderwerpregel is bijvoorbeeld het simpele maar doeltreffende: “Persbericht: *de titel van je persbericht.*”

5. Persbericht op het verkeerde moment

Natuurlijk weet je niet altijd van tevoren wanneer het het juiste moment is om een persbericht te versturen.

Plan je een bijzonder evenement en vindt er vlak daarvoor iets plaats waar de kranten ból van staan, dan is er vaak geen tijd, ruimte of aandacht voor minder ‘schokkende’ persberichten. Dit kan je uiteraard ook niet op voorhand weten, maar je kan in ieder geval proberen om rekening te houden met geplande activiteiten.

Doet de koning op Koningsdag jóuw stad aan, dan is de week van 27 april niet de juiste dag om een persbericht te versturen naar de redactie van de lokale krant.

6. Ikke, ikke, ikke, en de rest kan ….

Laat je tekst niet alleen over jou gaan

Ik kan het je niet vaak genoeg op het hart drukken: persberichten schrijf je nooit, maar dan ook nooit, vanuit de eerste persoon.

Geen ‘ik, ik, ik” dus, net zomin als de bedrijfsvariant “wij, wij, wij”.

In plaats daarvan schrijf je een persbericht altijd in de derde persoon: ben je de eigenaar van kinderdagverblijf Het Schelpje en heb je iets nieuws te melden, dan zet je in je persbericht: “Kinderdagverblijf Het Schelpje heeft ….” en niet “Wij hebben …”.

7. Teveel aandacht voor de vormgeving

Teveel aandacht besteden aan de vormgeving en te weinig aan de inhoud, ook dat is een valkuil waar menig persberichten-opsteller in verdwijnt.

Juist de vaste indeling van een persbericht maakt het voor journalisten gemakkelijk om de tekst snel te scannen op nieuwswaarde. Probeer dus niet al je creativiteit in je creatie te leggen, maar hou je in plaats daarvan aan de vaste standaarden voor indeling en opmaak.

8. Hello world!

Natuurlijk stuur je je persbericht niet alleen aan die éne journalist bij die éne krant. En toch doe je beter alsof dat wel zo is.

Een klassieke fout op het gebied van het versturen van e-mail (hoeft niet per se een persbericht te zijn overigens) is het mailen van een hele groep mensen, zónder gebruik te maken van de BCC (Blind Carbon Copy)-optie.

Stuur je je bericht in de vorm van een CC-bericht, dan kunnen alle geadresseerden van elkaar zien dat hij of zij jouw bericht ontvangen heeft. Maar dat niet alleen: iedereen heeft ineens het e-mailadres van iedereen. Daar maak je echt geen vrienden mee.

9. Attachments en andere meuk

Wil je een journalist ergeren?

Stuur dan een e-mail met als onderwerp “Persbericht” en zet in e-mail zelf alleen iets nietszeggends als: “Voor ons persbericht: zie bijlage.”

Waarom niet het persbericht in de mail zelf zetten? Dit werkt een stuk sneller en gemakkelijker voor journalisten én je hebt minder risico dat je bericht het spamfilter niet eens passeert. Daarnaast zijn veel mensen huiverig om bijlages te openen: je weet immers maar nooit of er niet een of ander virus in verscholen zit.

10. Geen of onvolledige contactgegevens

Je zou het wellicht niet verwachten, maar ook vandaag de dag maken nog steeds heel wat bedrijven en instellingen deze uitglijder.

Stel je voor: je bent eigenaar van tuincentrum De Sleutelboem en je organiseert een wedstrijd wie de mooiste roos kan kweken. Uiteraard stel je een persbericht op om dit event onder de aandacht te brengen. Keurige tekst, pakkende titel, prima nieuwswaarde maar.. geen contactgegevens.

De journalist in kwestie moet dan het algemene nummer van De Sleutelbloem opzoeken, bellen en dan na één, twee of drie keer doorverbonden te worden, maar hopen dat hij of zij eindelijk de juiste persoon aan de lijn heeft.

Of er staat wel een naam en telefoonnummer onder het bericht, maar diegene is zojuist voor drie weken op vakantie vertrokken. Of werkt alleen op dinsdag en donderdag. Op die manier maak je het een journalist veel te moeilijk om jouw bericht in de krant te krijgen en is de kans groot dat hij of zij jouw nieuwtje laat voor wat het is.

Leave a Reply