Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Het woord SEO op gekreukeld papier

Succesvolle SEO: tekst optimaliseren voor Google

Een klantenkring opbouwen gaat gemakkelijker als je vindbaar bent.

Een grap met een baard, maar daarom niet minder waar: de beste plaats om een lijk te verbergen is nog steeds pagina 2 van Google, kijkt immers nooit iemand 🙂

Om te voorkomen dat jouw bedrijf een voortijdige dood sterft is het belangrijk dat je goed scoort in de Google zoekresultaten. Kies hierbij niet voor één bepaald zoekwoord dat je vervolgens door je hele website probeert te verwerken, maar optimaliseer in plaats daarvan iedere pagina voor een specifieke set zoekwoorden. Een zoekwoordenonderzoek is in deze fase absoluut geen overbodige luxe.

Weet je eenmaal op welke set zoekwoorden een specifieke pagina moet worden gericht, hou er dan rekening mee dan deze set zoekwoorden ook daadwerkelijk in de tekst(en) terug moeten komen. Niet alleen in de koppen en tussenkopjes, maar zeker ook in de ‘bodytekst’ op de desbetreffende pagina.

Zoekmachines houden van teksten….

De spiders van Google verslinden tekstenZoekmachines houden van teksten. Sterker nog, ze zijn er werkelijk verzot op. Ze verslinden ze. Wil je de eeuwige honger van Google enigszins stillen, zorg er dan voor dat de Google-spiders genoeg te eten hebben wanneer ze jouw pagina bezoeken.

En, net als in een echt restaurant: hoewel ook het toetje belangrijk is, is het de hoofdmaaltijd die het meeste gewicht in de schaal legt. Met andere woorden, tekst die in een vroeg stadium op de pagina verschijnt is belangrijker dan de tekst een stukje verderop.

Wie zijn tekst wil optimaliseren voor Google begint zijn website dus níet met de woorden: “Welkom op de website van…”. Dat is een gemiste kans. Val in plaats daarvan met de deur in huis, laat je bezoeker én Google in één oogopslag weten waar jouw tekst over gaat.

… Vooral van lange teksten!

Schrijven is schrappen, maar dat wil niet altijd zeggen dat lange teksten uit den boze zijn. Steeds meer bedrijven zien het nut in van lange, inhoudelijke artikelen: deze bieden de oprecht geïnteresseerde bezoeker de informatie waarnaar hij/zij op zoek is. Hierdoor blijven je lezers langer op je pagina en zijn ze eerder geneigd om je teksten te delen op social media.

Ook zoekmachines zijn blij met een flinke inhoud. Lange artikelen, dus teksten met meer dan 800 woorden, kunnen eerder rekenen op een gunstige positie binnen de zoekresultaten.

Weten voor wie je schrijftVang met je tekst de dromen van je lezer

Je tekst optimaliseren voor Google betekent niet dat je voor een zoekmachine schrijft: als het goed is, schrijf je te allen tijde voor je lezers. Dát zijn immers jouw potentiële klanten, een zoekmachine bestelt niets bij je. Hou bij het schrijven van je (SEO) tekst altijd de volgende vragen in je achterhoofd:

  • Wie is je lezer?
  • Waar heeft hij of zij behoefte aan, welk probleem kan ik voor hem of haar oplossen?
  • Wat wil ik dat de bezoeker na het lezen van mijn tekst doet?

Wil je dat je lezers je product bestellen, je artikel delen op social media of contact met je opnemen, zorg dan dat je het hen gemakkelijk(er) maakt om dit te doen. Sluit dus altijd af met een duidelijke ‘call to action’.

De beste zoekwoorddichtheid

De zoekwoorddichtheid, beter bekend als het Engelse keyword density, geeft aan hoe vaak het zoekwoord of de combinatie van zoekwoorden voorkomt ten opzichte van het totale aantal woorden op de pagina in kwestie. Door de juiste zoekwoorddichtheid te gebruiken kan Google gemakkelijker bepalen wat het thema is van de tekst in kwestie.

Voor zoekwoorddichtheid geldt hetzelfde als voor alcohol: gebruik het met mate, anders maak je meer kapot dan je lief is. Met “met mate” wordt bedoeld dat de zoekwoorddichtheid niet zó hoog mag zijn dat de tekst onnatuurlijk aandoet.

Bij Google werken veel taalkundigen: mensen die weten dat een bepaalde term in een natuurlijke tekst hooguit 5% van het geheel beslaat. Met een zoekwoorddichtheid tussen de 2 en de 5% begeef je je, wat keyword density betreft, altijd op veilig terrein.

Beter goed gejat dan slecht verzonnen?

Het plegen van plagiaat, oftewel het ongevraagd “lenen” van teksten, raad ik je met klem af. Niet alleen omdat ik er als schrijver een hekel aan heb wanneer een ander met m’n teksten aan de haal gaat, maar ook omdat je er zoekmachine-technisch gezien weinig mee opschiet. De spiders van Google zijn niet alleen erg hongerig, maar ook nog eens kieskeurig. Ze onderscheiden een opgewarmde kliek van een verse maaltijd en straffen de tweedehands prak genadeloos af. Niet aan beginnen dus.