Zeven manieren om van je netwerk af te komen

doodlopende weg

Contact

Netwerktips vind je in principe overal: in LinkedIn-groepen, in e- en papieren boeken, op diverse websites... Maar wat als je nu helemaal geen netwerk prefereert? Geef maar toe, ook daar valt wat voor te zeggen. Bijvoorbeeld omdat je eigenlijk alleen klanten wilt, geen kennissen-die-met-een-beetje-geluk-ooit-klant-worden. Of omdat je helemaal niet zit te wachten op het wel en wee van je collega-tekstschrijver/copywriters. Maar goed, berouw komt na de zonde. Ben je eenmaal in het netwerkwereldje gestapt, dan laat "men" je niet zonder slag of stoot gaan. Hoewel? Met de volgende tips maak je van je netwerk een pracht van een doodlopende straat.

Ja, ik wil van m'n netwerk af!

Bereid je goed voor

Laat 300 visitekaartjes drukken en neem die mee naar de eerstvolgende netwerkbijeenkomst. Allemaal. Deel ze uit aan wie je maar voor ogen krijgt: webdesigners, fotografen, tekstschrijvers, accountants, coaches, ontwerpers... Het maakt niet uit wie het is en wat het doet, jouw doel moet zijn om zo snel mogelijk van die 300 visitekaartjes af te komen. Gevorderden kunnen de uitdaging nog iets groter maken door te proberen om ondertussen ook visitekaartjes van anderen te verzamelen. Die anderen kan je dan morgen (of volgende week, of volgend jaar...) opbellen of mailen om je diensten aan te bieden.

Zet anderen centraal

Op een negatieve manier, welteverstaan. Heb je nog een sappige roddel in de aanbieding over één van je concullega-copywriters, bijvoorbeeld over een opdracht die niet helemaal uitpakte zoals verwacht? Aarzel niet om de "blamage" van je concurrent uitvoerig uit de doeken te doen bij je gesprekspartners. Op deze manier weet iedereen wie ze moeten hebben en wie niet.

Vermijd de schijnwerpers

Praten met andere mensen is eng. Hoe feilloos de woorden hun weg ook vinden op papier, "in real life" zijn veel tekstschrijvers heel wat minder rad van tong. Nu hoeft verlegenheid an sich het netwerken niet al te erg in de weg te staan (iemand aanspreken die eruitziet zoals hoe jij je voelt, is een prima manier om toch tot een gesprek te komen), dus als je echt van dat ge-netwerk af wil komen, moet je het toch iets rigoureuzer aanpakken. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je continu je handen vol hebt met iets te eten én te drinken, zodat je geen handen kunt schudden. Of door continu met je smartphone in de weer te zijn. Rook je? Overweeg het plakken van een nicotinepleister, want juist in de "rokershoekjes" ligt het risico op informele gesprekjes op de loer.

Werk aan je elevator pitch

Een standaard elevator pitch (een kleine presentatie waarin je vertelt wie je bent en wat je doet) duurt 50 seconden tot een minuut. Zonde, want hoe kun je nou in zo'n korte tijd ál je talenten en vaardigheden presenteren? Werk je elevator pitch dus uit tot een langere variant, zodat je minimaal 5 minuten kunt praten over Me, Myself en I.

Wees niet onbeleefd

Stel vooral geen vragen aan je gesprekspartners. Wat heb jij ermee te maken hoe iemands week was, wat hij/zij het meest uitdagend vindt aan zijn/haar beroep of waar hij/zij behoefte aan heeft? Bemoei je niet met zaken die je niets aangaan en stel hooguit concrete vragen: "Heb je nog een tekstschrijver nodig? Werken jullie ook met freelance copywriters?"

Toon je bereid om iemand te helpen

Krijg je een brochure onder ogen waarvan je in één keer ziet hoe deze tekst geschreven had moeten worden? Weet je toevallig dat je gesprekspatner een website heeft die wemelt van de taalfouten? Wind er geen doekjes om, maar vertel onomwonden waar het is misgegaan... en dat jij de aangewezen persoon bent om de schade te herstellen. Een beetje overdrijven mag best: boor de brochure, de website of de webcontent zo diep mogelijk de grond in, zodat de ander zich goed realiseert dat hij/zij nergens is zonder professionele tekstschrijver/copywriter.

Dring je niet op

Besef goed dat de wereld ook doordraait zónder jou. Dus als je contacten iets te vieren of juist te betreuren hebben, laat ze dan met rust en dring je niet op: als ze copy nodig hebben, melden ze zich vanzelf wel weer. Uiteraard laat jij op jouw beurt ook alleen maar van je horen wanneer je iets concreets wilt hebben, dus kerstkaarten en vakantiegroeten kan je achterwege laten.

Kan je niet wachten om deze tips in de praktijk uit te proberen, maar ben je nog niet in bezit van een netwerk? Niet getreurd, in het hieronder volgende blog lees je waar je prima contacten op kunt doen.

Zes netwerkmogelijkheden voor tekstschrijvers

puzzelstukjes

Tekstschrijvers zijn net mensen: hoewel ze zeker niet allemaal over één kam te scheren zijn, zijn er onder hen soms behoorlijk wat overeenkomsten. Zo zijn veel (maar lang niet alle!) tekstschrijvers behoorlijk introvert. Wars van groepjes en grootschalige bijeenkomsten wijden ze zich liever aan hun computer, hun teksten of hun vakliteratuur.

Als ik naar mijzelf kijk, is dat niet veel anders. Ook ik heb afzondering nodig om als schrijver te kunnen functioneren. Hoeveel ik ook hou van man en kind, er zijn momenten dat ik ze met liefde achter het behang zou willen plakken. Bijvoorbeeld wanneer ik middenin een tekst zit en die ene pakkende kop (zie ook mijn blog over het belang van kopteksten) op het punt staat z'n definitieve vorm te krijgen, en net op het moment suprême komt er weer iemand mijn kantoor binnenzeilen met de vraag of ik weet waar de sleutels zijn, de appelsap gebleven is of wat er vanavond op tafel staat. Een aanslag op de vaak toch al drukke agenda? Soms wel, maar toch zou ik dergelijke voorvallen niet willen missen. Totale eenzaamheid is tenslotte ook niet alles.

Hetzelfde geldt voor het contact met vak- en branchegenoten. Hoewel ik van mijzelf weet dat ik nooit in staat zou zijn mijn stukkies te tikken temidden van tig andere stukkietikkers, vind ik het altijd leuk om kennis te maken met andere liefhebbers van taal en teksten. Daarnaast is netwerken ook gewoon handig: je weet maar nooit waar het toe leidt. Maar hoe kom je nu in contact met andere tekstschrijvers en copywriters?

Netwerken!

Online netwerken via netwerksites

Internet zou internet niet zijn zonder tal van sociale netwerksites, zoals Google+, Facebook en LinkedIn. Vooral die laatste is bij mij favoriet wanneer het gaat om de mogelijkheid tot netwerken. Er zijn verschillende subgroepen te vinden waar je snel contact legt met andere schrijvers, zoals het Nederlands Media Netwerk, Interviewers en Rotterdamse Tekstschrijvers. Ook voor ZZP-ers uit andere branches is genoeg te vinden op LinkedIn, waaronder het ZZP Adviescafé, PZO en Vrij Ondernemend.

Open Coffee Bijeenkomsten

De kracht van Open Coffee bijeenkomsten zit 'm in z'n laagdrempeligheid: het is een informele en ontspannen manier om te netwerken. Het Open Coffee concept is overgewaaid uit Engeland, waar ondernemers die elkaar hadden leren kennen via internet besloten om elkaar ook eens in het echt te ontmoeten. In diverse steden in Nederland worden maandelijkse Open Coffee bijeenkomsten georganiseerd, waaronder in mijn 'thuisbasis' Dordrecht.

Kennismaken via de KvK

De Kamer van Koophandel is allang niet meer die ene organisatie waar je alleen wat van hoort als het weer tijd is voor de jaarlijkse factuur. (Overigens verdwijnt deze verplichte financiële bijdrage met ingang van 2013, maar dat terzijde.) De KvK organiseert in verschillende regio's workshops en netwerkbijeenkomsten. Voor de startende tekstschrijver zijn er speciale startersbijeenkomsten, maar ook via de website van de KvK is het goed online netwerken.

Via de websites van concullega's

Als tekstschrijver annex copywriter begeef ik me in een veld vol concullega's. Al deze mensen hebben uiteraard, net als ik, een website. Een rondje Google op "tekstschrijver" of "tekstschrijver Dordrecht" bied mij niet alleen de gelegenheid om te testen hoe mijn website er qua ranking voorstaat, maar geeft mij tevens de mogelijkheid om medeschrijvers te leren kennen. Of andere ondernemers uit de regio Dordrecht, zoals bijvoorbeeld het reclamebureau TPA. Juist omdat je zo dicht bij elkaar in de buurt woont, biedt netwerken in de regio goede mogelijkheden tot samenwerking.

Het belang van de beroepsvereniging

Vrijwel ieder beroep heeft wel een beroeps- of branchevereniging. Deze vereniging springt in de bres voor de belangen van haar leden, maar organiseert vaak ook beurzen, borrels en bijeenkomsten. Dit zijn uiteraard prima gelegenheden om vak- en branchegenoten te ontmoeten. Het lidmaatschap van een dergelijke vereniging kan echter pittig geprijst zijn. Eén voordeel: de lidmaatschapskosten kunnen worden geboekt als bedrijfskosten.

Mail!

Zelf tekstschrijver/copywriter en nog op zoek naar een 6e manier om je netwerk uit te breiden? Da's heel simpel: neem contact met mij op en help twee taaltalenten aan een grotere kennissenkring!