Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Veel woorden gebruiken oftewel lange teksten schrijven

Hoe lang is die van jou? (Over content)

Schrijven is schrappen, maar dat wil niet zeggen dat korte content beter is dan lange.

Sterker nog, meer en meer contentmarketeers zijn overtuigd van het nut van lange content. Waar je enkele jaren geleden prima wegkwam met een blog van zo’n 300 woorden, zijn teksten van meer dan 800 woorden tegenwoordig geen zeldzaamheid meer. Zit de gemiddelde websitebezoeker wel te wachten op zo’n ellenlang verhaal? Volgens de statistieken wel, sterker nog, volgens een onderzoek van Moz en BuzzSumo worden pagina’s die tussen de 1800 en de 3000 woorden bevatten, vaker geliket en gedeeld dan hun minder goed bedeelde zusters.

Lange content zorgt voor hogere conversie

Is conversie jouw doel? Kies dan voor enkele lange teksten op je website. Hoewel lange content minder goed gelezen wordt door algemene bezoekers, zal publiek dat oprecht geïnteresseerd in jouw bedrijf, product of dienst (lees: je doelgroep) uitgebreide informatie weten te waarderen. Dat wil niet zeggen dat je je webpagina van boven tot onder vol moet proppen met tekst: zorg ervoor dat de content die je aanbiedt, een heldere structuur bevat en gemakkelijk verkennend te lezen is.

Witregels en tussenkopjes dus!

Lange content verbetert je positie in de zoekresultaten

Wil je je website optimaliseren voor Google (en wie wil dat nou niet?), neem dan de moeite om een diepgaand, gedetailleerd artikel te schrijven over het onderwerp van je keuze. Bespreek je een bepaald probleem op je website en biedt jouw bedrijf een scala aan oplossingen? Schrijf er een relevant artikel over en durf de diepte in te duiken!

Niet alleen je bezoekers, maar ook de zoekmachines zullen je inspanningen waarderen en belonen. Google houdt namelijk van teksten die de lezer wat te bieden hebben: white hat SEO is in feite niets meer of minder dan een verzameling technieken die aansluiten op Google’s missie om alle informatie ter wereld te organiseren en toegankelijk te maken.

Lange, relevante, gedetailleerde teksten bieden de lezer meer dan het zoveelste korte artikeltje, dus beloont Google content waarin dieper wordt ingegaan op de materie met een gunstige positie in de zoekresultaten.

Met lange content hou je je bezoekers vast

Tijd om een website te lezenLange content trekt niet alleen bezoekers die op zoek zijn naar achtergrondinformatie, maar houdt diezelfde bezoekers ook nog eens langer vast. Gewoon, omdat het nu eenmaal meer tijd kost om een artikel van 3000 woorden te lezen dan eentje van 300.

Lange, inhoudelijke content zorgt er dus voor dat de lezer meer tijd doorbrengt op je pagina. Dit werkt indirect weer door op je positie in de zoekresultaten: Google gaat ervan uit dat hoe langer een bezoeker op je website blijft, hoe beter deze website aansluit bij zijn of haar verwachtingen.

Ook vergroot je met goede, inhoudelijke content de kans dat lezers doorklikken naar andere gedeeltes van je website. Als er op deze pagina zoveel interessants te vinden is, dan denkt de bezoeker al snel dat de rest van je website ook genoeg te bieden heeft. Gevolg: een lagere bouncerate, ook weer goed voor diezelfde positie binnen de zoekresultaten.

Lange content wordt vaker gedeeld

Zoals reeds gezegd maken teksten die tussen de 1800 en de 3000 woorden bevatten meer kans om te worden geliket en/of gedeeld. Dit leidt dan weer tot nieuwe bezoekers en daardoor hogere conversie.

Zelfs lezers die jouw website bezoeken met behulp van een smartphone of tablet lezen vandaag de dag liever een kwaliteitsartikel dat langer is dan gemiddeld, dan de zoveelste hapklare brok. Het loont dus zeker om tijd, moeite en energie te steken in het schrijven van lange, diepgaande artikelen die veel achtergrondinformatie bevatten.

Nooit meer een korte?

Betekent dit, dat korte artikelen voorgoed in de ban zijn gedaan? Ho ho, zó simpel is het nou ook weer niet. Langere content is vaak, maar niet altijd beter.

In de volgende gevallen is een korte tekst meer dan voldoende:

  • Bij simpel uit te leggen producten of diensten. Wie eigenaar is van een (horeca)bedrijf en op zoek is naar een stoepbord om voor de deur te zetten, heeft geen zin om eerst een tekst van 3000 woorden door te worstelen over alle ins en outs van stoepborden: die wil gewoon gemakkelijk zo’n bord aanschaffen, liefst tegen een gunstige prijs.
  • Als je website speciaal gericht is op bezoekers die verstrooiing of amusement zoeken.
  • Als een korte tekst beter aansluit bij de behoefte van je lezers. Wie gauw even wil opzoeken hoe je rode vruchtensap uit je gele blouse krijgt, wil gewoon antwoord op z’n vraag, punt. Liefst zo snel mogelijk.

Twijfel je tussen een kortere of een langere tekst, dan kan je overwegen om beide versies te vergelijkingen in een A/B-test.

Leave a Reply