Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Google bot leest website

Weten hoe Google een website leest: doe er je voordeel mee!

Een beeld zegt soms meer dan 1000 woorden… maar niet als je een Google spider bent.

Als Google jouw website leest, ziet de zoekmachine namelijk alleen tekst. Reden temeer om te zorgen dat je website tekstueel in orde is, want een goede tekst = duidelijk voor Google = hoger in de zoekmachines.

Zelf een keertje voor Google spider spelen? Klik met de rechtermuisknop op je website en kies voor “bron weergeven”. De lap tekst die dan verschijnt, is hetgeen Google ziet en beoordeelt.

Scoren in Google

Wil je hoge ogen gooien bij Google (en wie wil dat nou niet?), dan zal je moeten zorgen voor een sterke tekst die duidelijk maakt waar je website over gaat. Onderdelen zoals Flash, Javascript en afbeeldingen zijn allemaal leuk en aardig, maar zullen je niet helpen een hoge plaats te bereiken in de zoekresultaten. Misschien heb je in zo’n geval wel een prachtige site, maar weinig bezoekers die ‘m weten te vinden.

Wil je je site een goede vindbaarheid meegeven, denk dan allereerst na over de woorden die bezoekers in de Googlebalk moeten tikken om jouw site te kunnen vinden. Dit zijn je keywords. Zorg dat je deze zoekwoorden gebruikt in alle facetten van je tekst: de kop, de tussenkopjes én de uiteindelijke inhoud. Maar maak het hierbij niet te bont. Je website volplempen met de door jou gewenste keywords líjkt wellicht een aantrekkelijke optie, maar zal door Google beoordeeld als een vorm van manipulatie: keyword stuffing. Keyword stuffing wordt bestraft met een lagere ranking.

Google en afbeeldingen

Ook al leest Google geen afbeeldingen, de naam die je de afbeelding geeft, wordt wél gelezen door de spiders. Zorg dat de gebruikte afbeeldingen namen hebben die aansluiten op de inhoud van je webpagina. Heb je een bedrijf dat zich richt op de reparatie, inkoop en verkoop van grasmachines? Tien tegen één dat je je website opleukt met aansprekende foto’s van diverse typen grasmaaiers. Maar noem zo’n afbeelding dan “grasmaaier.jpeg” in plaats van “grasnr375.jpg”, zodat ook Google weet dat er een grasmaaier op de foto staat.

De optimalisatie van afbeeldingen is een simpele, maar effectieve manier om je pagina te richten op het door jou gewenste keyword. Er zijn drie gebieden waarop je een foto kunt optimaliseren voor de zoekmachines: de bestandsnaam, de alt attribute (beschrijving van de foto, bijvoorbeeld “Wolf-Garten elektrische grasmaaier”) en de title.

Ook Google leest jouw links

Ook Google leest de tekst op je websiteWil je scoren in de zoekmachine, dan zijn ook je interne en externe links van belang. Interne links zijn links die je op je eigen website plaatst en die verwijzen naar andere (belangrijke) pagina’s op je site. Door gebruik te maken van interne links verbeter je de linkstructuur van je website en maak je Google duidelijk waar de diverse pagina’s over gaan.

Externe links zijn links die van buitenaf verwijzen naar jouw website. Je kan dit zien als een soort “stemmen” op jouw site: andere sites zien jouw site blijkbaar als een expert of belangrijke bron van informatie. En als andere sites jouw site belangrijk vinden, vindt Google dat ook.

Vermijd dubbele content

De “sleur en pleur”-functie oftewel knippen en plakken mag dan wel handig zijn, maar is in webteksten geen goed idee. Google houdt niet van teksten die ergens anders al te vinden zijn, of dit nu je eigen website betreft (internal duplicate content) of die van een ander (external duplicate content, ook wel bekend onder de noemer plagiaat).

Duplicate content verlaagt je ranking in de zoekresultaten, dus zorg dat je website volstaat met unieke teksten.

Weet je niet of je website dubbele content bevat, of ben je bang dat een ander goede sier maakt met jóuw teksten? Met een handige tool als Copyscrape zoek je het web af naar kopieën van jouw pagina’s. Siteliner gebruik je om internal duplicate content op te sporen.

Als je ranking desondanks tegenvalt

Valt je positie in de zoekresultaten tegen, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Misschien heb je je schuldig gemaakt aan het inkopen van waardeloze backlinks, staan er fouten in de code van je website of is je content aan verversing toe.

Vaak zie je dat je met enkele kleine verbeteringen al veel kunt bereiken, maar je kunt natuurlijk altijd besluiten om de hulp van een (SEO) expert in toe roepen. Maar waak voor mensen of bedrijven die je gouden bergen beloven: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook!