Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Pen en notitieblok voor briefing

Briefing als basis voor je tekstschrijver

Om voor jou de juiste tekst te kunnen schrijven, is het belangrijk om te weten wat je met deze tekst wil bereiken. En wie.

Wil je een tekstschrijver inhuren, realiseer je dan dat een goede tekst staat of valt vaak bij een goede briefing. Vertel je (SEO) tekstschrijver dus méér dan alleen je zoektermen, het aantal woorden en je budget.

Als je weet hoe je een tekstschrijver duidelijk kan briefen, bespaar je jezelf op termijn veel tijd, geld en ergernis. Daarom moet je vóór het inhuren van een tekstschrijver nadenken over de volgende vraagstukken:

Wat is het doel van mijn tekst?

Een tekst kan diverse doeleinden hebben. Informeren. Aansporen. Overtuigen. Vermaken. Ontroeren. Prikkelen. Welk(e) doel(en) wil je dat de tekstschrijver voor je bereikt? Welk(e) effect(en) moet de tekst volgens jou hebben?

Bij het bepalen van de doel(en) is het belangrijk dat je niet alleen rekening houdt met de korte termijn (het op zichzelfstaande doel dat door de tekst bereikt moet worden), maar ook met de lange termijn (de bijdrage van de tekst aan uw relatie met je lezer en aan de algemene beeldvorming van je bedrijf).

Wie is mijn doelgroep?

Lezers zijn er niet voor de tekstschrijver: de tekstschrijver is er voor de lezers. Maar wie zijn jouw lezers? Hoe spreek je hen aan? (Met u of met je?)

Twijfel je tussen tutoyeren en vousvoyeren (dus tussen je lezer aanspreken met “jij” of met “u”), kies dan voor de veilige variant en vousvoyeer. De reden? Iemand die het prima vindt om met ‘jij’ aangesproken te worden, heeft meestal niet zo’n probleem met het gebruik van ‘u’. Wie daarentegen zichzelf liever aangesproken weet als ‘u’, kan het gebruik van ‘jij’ in het verkeerde keelgat schieten.

Hoe ga je de tekst gebruiken?

Een artikel in een magazine. Een landingspagina voor je website. Een folder. Een brief. Zomaar een aantal manieren hoe je een tekst kunt distribueren.

Een tekst die geschreven wordt voor een website moet aan andere eisen voldoen dan een artikel voor een offline magazine. Teksten die geschreven worden voor het web zijn in de regel korter, bondiger en overzichtelijker dan teksten voor gedrukte media. Een whitepaper daarentegen mag dan juist weer een stuk langer zijn.

Welke tone of voice?

Wat is de gewenste toon van je tekst? Formeel of informeel? Wervend en overtuigend, of informatief en onderhoudend?

Als je twijfelt over de geschikte tone of voice, kijk dan eerst of je andere teksten hebt die de beoogde toon benaderen. Je tekstschrijver krijgt dan een goede indicatie van de toonzetting die je voor ogen hebt.

Hoe komt je tekstschrijver aan informatie?

Weet waarover je je tekst schrijft!

Iedere tekstschrijver heeft informatie nodig om te kunnen schrijven. Hoe komt hij/zij aan deze informatie? Enkele mogelijkheden zijn:

  • Jij (de opdrachtgever) levert informatie aan, bijvoorbeeld blogs, boeken of webcontent.
  • Je informeert de tekstschrijver in een telefoongesprek of e-mail;
  • De tekstschrijver moet zelf actief informatie vergaren, bijvoorbeeld door middel van een interview.

Hoe meer informatie je zelf aan kunt leveren, hoe lager de uiteindelijke rekening wordt. Je bespaart de tekstschrijver namelijk veel tijd als hij of zij minder research hoeft te doen.

Hoe zit het met de leesbaarheid?

Je tekst staat of valt bij de mate waarin je lezers in staat zijn om de tekst te begrijpen. Een onbegrijpelijke tekst schiet immers z’n doel volledig voorbij. Wil je een tekst laten schrijven, dan is het belangrijk te weten wat (ongeveer) het werk- en denkniveau is van je lezers.

Een te moeilijke tekst zorgt ervoor dat je lezers je niet begrijpen, maar een te simpele tekst roept irritatie op en de vraag of men wel voor ‘vol’ wordt aangezien.

Heb je al een tekst? Zo ja, wat bevalt je daar niet aan?

Heb je al een tekst voorhanden? Laat dan je tekstschrijver weten wat je er wel en niet aan bevalt.

Wanneer moet ‘ie af?

Heb je al je wensen en ideeën in kaart gebracht? Bedenk dan ook wanneer je je tekst wil hebben en maak duidelijke afspraken over de opleverdata van het eerste concept, de uiteindelijke tekst en de eventuele correctieronde.

Alle vragen voor jezelf beantwoord? Neem dan snel contact op en vraag een vrijblijvende offerte aan, zodat jouw tekst geschreven kan worden. Ik ga graag voor je aan de slag!