Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Pen om persbericht mee te schrijven

Do’s en don’ts bij het schrijven van een persbericht

Altijd al eens zelf een persbericht willen schrijven? Ik help je graag op weg!

Als tekstschrijver/copywriter is één van mijn diensten het schrijven van een persbericht. Inmiddels hebben vele opdrachtgevers mij ingehuurd om hun bedrijf onder de aandacht te brengen en heb ik tal van persberichten geschreven voor zowel off- als online media. Graag vertel ik je hoe ik te werk ga, zodat ook jij weet hoe een persbericht is opgebouwd én welke valkuilen je moet vermijden.

Regel 1: Een persbericht moet nieuwswaarde hebben

Zonder nieuwswaarde geen persbericht. “Nieuwswaarde” betekent: waarde voor de lezer, níet alleen voor de onderneming in kwestie. Een persbericht schrijven dat geen nieuwswaarde bevat, is zonde van mijn tijd en van jouw geld! Wil je me inhuren om een persbericht te laten opstellen, bedenk dan eerst of het bericht in kwestie interessant is voor de lezer. Uiteraard denk ik hierin graag met je mee.

Een voorbeeldje dat het begrip “nieuwswaarde” verduidelijkt: een garagebedrijf dat besluit om de prijzen voor APK-keuringen te verlagen, heeft meer aan een nieuwsbrief, een advertentie of een advertorial dan aan een persbericht. Het nieuws dat de APK-keuring goedkoper is geworden, is immers interessant voor de bestaande klanten, maar niet voor de redacteur van een streek- of dagblad.

Is diezelfde garage daarentegen grondig verbouwd en biedt men de klant iets bijzonders aan -bijvoorbeeld een ruimte waarin de klant tegen betaling zelf kan komen sleutelen aan zijn of haar auto en gebruik mag maken van de gereedschappen van de garage- dan heeft de eigenaar een prima item voor een persbericht in handen.

Het begin van een persbericht schrijven

Journalisten en redacteuren houden niet van zoekplaatjes. De kop van een persbericht moet dan ook sterk zijn, de aandacht vangen én de boodschap van het bericht overbrengen. Dat betekent ook, dat een kop niet al te lang moet zijn: korte, kernachtige koppen doen het beter.

Het belang van een goede kop moet je niet onderschatten: een persbericht kan hierbij staan of vallen. Soms ben ik langer bezig met het bedenken van een pakkende kop dan met het schrijven van het gehele persbericht! Pas daarna is het tijd voor het “hart” van het persbericht: de lead.

De juiste focus bij het schrijven van een persberichtDe lead van het persbericht bevat de belangrijkste informatie en geeft antwoord op de vragen wie, wat, waar en wanneer (en eventueel: waarom). Advertentietaal hoort in een persbericht niet thuis: woorden als uniek, bijzonder, geweldig en andere superlatieven doet menig persbericht een stille dood sterven.

Als tekstschrijver heb ik er soms een flinke kluif aan om de opdrachtgever te overtuigen van het belang van bescheidenheid: uiteraard is iedere ondernemer trots op zijn of haar bedrijf, product of dienst en ziet deze het liefst beschreven in de meest lovende bewoordingen. De taak van de schrijver van een persbericht is echter niet om de klant de hemel in te prijzen, maar om hem of haar onder de aandacht te brengen in de media.

De lead mag niet te lang zijn: je kan als ondernemer wel van mening zijn dat niemand over jouw item ooit raakt uitgepraat, de redacteur van een krant is al snel een héél andere mening toegedaan. 30 tot 50 woorden is dan ook meestal écht genoeg.

Je persbericht compleet maken

Na de lead, ook wel de intro genoemd, volgt de uitwerking. In deze tekst ga ik dieper in op (de achtergronden van) het nieuwsfeit waarop het persbericht is gebaseerd. Is het ‘waarom’ nog niet in de lead verwerkt, dan is de uitwerking hiervoor een goede plaats. Ook ‘hoe’ hoort in de uitwerking thuis.

Kortom: achtergrondinformatie en toelichting, waarbij wederom geldt dat de tekst niet te lang mag zijn. Voor de uitwerking gelden verder dezelfde regels als voor de rest van het persbericht: niet overdrijven, geen superlatieven en geen vakjargon. Anders geformuleerd: een bericht in begrijpelijk en foutloos Nederlands, zonder al te veel poespas of opsmuk.

Noot voor de redactie

Laat in een persbericht je contactgegevens achter

Een persbericht is niet compleet zonder een noot voor de redactie. In deze noot geeft de schrijver aan waar de redacteur of journalist meer informatie kan krijgen. Uiteraard kan ik hierin verwijzen naar een website, maar verstandiger is het om ook de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon toe te voegen.

Over contactpersonen gesproken: niet alleen het schrijven, maar ook het verspreiden van een persbericht dient met beleid te gebeuren. Neem de moeite om de naam van een redacteur te achterhalen: een mailtje dat begint met “Beste heer Jansen” wordt nu eenmaal nét iets eerder gelezen dan een mail die opent met een nietszeggend “geachte heer, mevrouw.”

Stuur je een zelfgeschreven persbericht naar meerdere kranten, zorg er dan voor dat je gebruikmaakt van de ‘blind carbon copy’ in je e-mailprogramma. Niemand vindt het prettig om slechts “een van de velen” te zijn, en daarnaast is het niet kies om iemands e-mailadres min of meer openbaar te maken.

Alle regeltjes, tips en trucs opgevolgd? Dan lees ik je graag in de media!