Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Diensten

Wat ik als tekstschrijver voor je kan betekenen

Misschien twijfel je nog over het al dan niet inhuren van een tekstschrijver. Schrijven kunnen we tenslotte toch allemaal, een enkeling daargelaten? Kan je dan niet gewoon zélf iets op papier (of op de website...) zetten? Wees gerust: tot op zekere hoogte heb je gelijk. Iedereen die het alfabet beheerst, is in staat om een stel letters op volgorde te zetten, en zodoende woorden te vormen. Plaats je deze woorden in een logische volgorde, dan ontstaan er zinnen. Maar ontstaat er ook iets zinnigs? Dat is nog maar de vraag.

Waar tekstschrijven écht om draait

Tekstschrijven is, alle vooroordelen ten spijt, een vak apart. Een goede tekst is consistent, prettig om te lezen en afgestemd op de doelgroep. Niet de schrijver, maar de lezer staat centraal! De aandacht trekken is één, maar alleen met goede, inhoudelijke content lukt het je deze aandacht vervolgens vast te houden.

De kracht van Groesbeek MC

Over centraal staan gesproken: bij Groesbeek MC draait alles om de klant. Dit vertaalt zich in duidelijke afspraken, korte communicatielijnen en vastgestelde deadlines. Je vindt op deze website ook geen vastgestelde tarieven: ik stel graag een persoonlijke, op maat gemaakte offerte voor je op, uiteraard geheel vrijblijvend.

Mijn veelzijdigheid...

"Inmiddels heb ik ruim ervaring met het schrijven van teksten voor gedrukte media: persberichten, vakartikelen, interviews, human interest, nieuwsbrieven... ik schreef vele meters tekst voor kleine en grote ondernemingen, binnen en buiten de regio. Veel (maar lang niet alle!) van deze teksten hebben de sociale zekerheid als onderwerp. Ik heb namelijk 9 jaar in deze branche gewerkt en ben in het bezit van het SOSV-diploma. Sowieso hou ik van het schrijven van content met diepgang: complexere onderwerpen, zoals bijvoorbeeld adembescherming, lijfrentes of overlijdensrisicoverzekeringen ga ik niet uit de weg, maar maak ik in plaats daarvan toegankelijk voor een breed publiek."

Teksten voor het web

Van zoekwoord naar vindwoord

De kans is groot dat je weleens hebt gehoord van SEO, oftewel Search Engine Optimization. In tegenstelling tot veel andere tekstschrijvers, beweer ik niet dat ik dé SEO-expert bij uitstek ben. Wel weet ik wat belangrijke zoekwoorden voor je (kunnen) zijn en hoe ik deze kan verwerken in headings en teksten. Ook kan ik een zoekmachineonderzoek voor je doen. Heb je een WordPress website? Dan kan ik zelfs de teksten direct in WordPress schrijven, inclusief snippet en/of meta tags.

Hap-slik-weg of hap-klik-weg?

Schrijven voor het web vraagt om een andere benadering dan het schrijven van “papieren” teksten. Het lezen van een magazine, brochure of tijdschrift is veel minder inspannend dan het lezen van een beeldscherm: bij een webtekst is het risico dat je lezer voortijdig afhaakt dan ook vele malen groter. Dit wil je uiteraard voorkomen! Schrijven voor het web betekent: de lezer in zo kort mogelijke tijd, zo veel mogelijk informatie verschaffen. De ideale webtekst is dan ook kort, bondig en grondig.

Schrijven voor de lezer

Ik schrijf niet voor Google, ik schrijf voor mijn lezers. Uiteraard hou ik hierbij rekening met SEO-gerelateerde zaken, zoals het op de juiste wijze en in de juiste frequentie gebruiken van de gewenste zoektermen: lezers moeten mijn tekst uiteraard wel kunnen vinden. Zoekmachinevriendelijk schrijven, maar hierbij de lezer nooit uit het oog verliezen: dát is de manier waarop ik mijn webteksten schrijf. En met succes, want steeds meer klanten weten mij te vinden.

Nieuwsbrieven

Hou je klant op de hoogte! Met een nieuwsbrief vergroot je je naamsbekendheid en de binding met je organisatie. Uiteraard bepaal je zélf welk nieuws je deelt: je kan ervoor kiezen om alleen formeel nieuws te brengen, zoals jaarcijfers, acties en wijzigingen binnen de organisatie, maar veel klanten vinden het leuk om daarnaast af en toe een "kijkje achter de schermen" te krijgen.

Wil je een nieuwsbrief laten schrijven, maar twijfel je over de inhoud, de frequentie of de juiste tone of voice? Ik denk graag met je mee.

Schrijf je zelf het raamwerk van je nieuwsbrief, maar wil je een tekstschrijver inhuren om de tekstuele puntjes op de i te zetten? Dat kan natuurlijk ook. Vaak zelfs heel voordelig, omdat de basis van de tekst immers al aanwezig is.

Nog niet overtuigd van het nut van een tekstschrijver? Probeer mij GRATIS uit!

Wellicht ben je nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van een professionele tekstschrijver. Bijvoorbeeld omdat je zelf al een tekst voorhanden hebt. Benieuwd naar wat een copywriter voor je kan betekenen? Stuur mij je tekst en ik redigeer 'm gratis en vrijblijvend!

Dit zijn de spelregels

  • Je stuurt me max. 200 woorden;
  • Het is een Nederlandstalige tekst;
  • Je hebt nog niet eerder gebruikgemaakt van deze dienst;
  • Voor het redigeren is geen specialistische kennis vereist.

Neem contact op> of bel 06-11344692

Tekstcorrectie

Misschien heb je zelf een tekst geschreven en wil je graag dat een professional er eens naar kijkt. Of wil je je bestaande (web)teksten gebruiken als uitgangspunt voor je website, nieuwsbrief of brochure. In die gevallen kun je me inhuren om je tekst te corrigeren, redigeren en/of herschrijven. Vaak is dit ook goedkoper dan het uit het niets laten schrijven van de teksten: ik hoef immers geen research meer te doen, maar kan in plaats daarvan de informatie uit de bestaande tekst gebruiken.

Corrigeren, redigeren of herschrijven?

Corrigeren, redigeren en herschrijven zijn drie verschillende dingen. Bij het corrigeren van een tekst let ik alléén op spel- en grammaticafouten, de inhoud blijft onveranderd. Bij het redigeren worden spelling en grammatica uiteraard gecontroleerd, maar neem ik daarnaast de opbouw van de tekst, de zinsconstructie en de algehele 'tone-of-voice' onder de loep. Tot slot kan je ervoor kiezen om een bestaande tekst volledig te laten herschrijven. Twijfel je over een tekst? Dan voorzie ik je graag én gratis van advies.

De komma

Hoe belangrijk is een komma?

Kijk eens naar de volgende zinnen:

  • Wacht niet, schieten
  • Wacht, niet schieten

En je zal jezelf deze vraag nooit meer stellen.

Wie is de lezer, wat drijft hem of haar?

Schrijven doe je voor je lezer, niet voor jezelf. Daarom vind ik het belangrijk om mij in de achtergrond van de doelgroep te verdiepen. Wie is de lezer, wat drijft hem of haar? Waar heeft hij/zij behoefte aan en op welke manier wil hij/zij worden aangesproken?

De meeste sociale zekerheidsteksten die ik heb geschreven, zijn gericht op HBO+ werk- en denkniveau. De columns voor CNV zijn echter gericht op doeners met een LBO-achtergrond. Mijn streven: met mijn teksten, kennis en informatie toegankelijk maken voor iedereen.

Teksten voor gedrukte media

Hoewel internet en daarmee online content een steeds grotere plaats inneemt in ons leven, zijn gedrukte media tot op de dag van vandaag niet weg te denken. En gelukkig maar! Juist bij het schrijven voor gedrukte media kan je als tekstschrijver de diepte ingaan én kan je je wagen aan woordgrappen, -spelingen en kwinkslagen zonder je te bekommeren om de vraag of je tekst op die manier wel SEO-proof is. Ook hoef je bij een tekst voor gedrukte media minder te letten op de lengte van de tekst.

  • Persberichten
  • Vakartikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Teksten in de regio
  • Tekstcorrecties

Persberichten

Een persbericht is een uitstekende manier om de aandacht te vestigen op je onderneming. Organiseer je een evenement? Beschikt je bedrijf over een nieuwe high-tech machine waarmee je je klanten nóg beter van dienst kan zijn? Huur me in voor het schrijven van een persbericht en spread the word!

Wil je een persbericht laten schrijven, dan zijn er uiteraard wel enkele spelregels. De belangrijkste hierbij is: een persbericht moet daadwerkelijk nieuwswaarde bevatten, het is géén advertentie. Het ideale persbericht is dan ook helder, feitelijk en to the point. Grootste, meeslepende woorden horen er niet in thuis.

Vakartikelen

Ik hou ervan om complexe, vakinhoudelijke materie te herschrijven naar heldere, voor breed publiek toegankelijke teksten. Wil je een (vak)artikel over taaie kost, zoals expirerende lijfrentes, sociale zekerheid of overlijdensrisicoverzekeringen? Ik ga graag voor je aan de slag.

In het verleden schreef ik o.a. artikelen voor vakblad De HypotheekAdviseur (serie over sociale zekerheidswetgeving), kopij voor het vakblad van de SEH (Stichting Erkend Hypotheekadviseur) en diverse teksten over (on)veiligheid op het werk (waaronder voor Intersafe Groeneveld). Ook schreef ik een whitepaper voor Post Vermogensbeheer.

Interviews

Dat ik graag schrijf over complexe, vakinhoudelijke materie, wil niet zeggen dat ik al deze kennis daadwerkelijk in huis heb: dit laat ik met plezier over aan de specialisten. In interviews kunnen deskundigen hun verhaal kwijt. Voor het magazine 'Erkend' (vakblad SEH) heb ik diverse experts geïnterviewd, zoals dhr. Rob Schotsman, dhr. Theo Hoogwout en dhr. Paul Weishaupt. Ook interviewde ik mensen om hun levensverhaal op schrift te stellen. Deze levensverhalen zijn als human interest gepubliceerd.

Wil je me inhuren voor het afnemen van een interview? Ik ga graag voor je aan de slag! Vóórdat ik met het 'slachtoffer' rond de tafel ga, verzamel ik eerst zo veel mogelijk informatie. Zo wordt het 'raamwerk' van de tekst al enigszins bepaald en dient het uiteindelijke interview om de gaatjes te vullen en de puntjes op de i te zetten. Door deze werkwijze bespaar ik jou én de geïnterviewde kostbare tijd.

Teksten in de regio

Werken als tekstschrijver kan je overal, hoewel een goede (lees: rustige) eigen werkplek onontbeerlijk is. Maar waar deze werkplek zich vervolgens bevindt, doet eigenlijk niet ter zake: in hartje Rotterdam, thuis in Dordrecht of desnoods -doe eens gek- in Frankrijk of Cambodja. Het enige dat je nodig hebt is rust, (werk)ruimte en... wifi.

Toch komen veel van mijn opdrachtgevers uit Dordrecht of uit de directe omgeving, zoals Sliedrecht, Zwijndrecht, Rotterdam, Breda of de Hoeksche Waard. Ook ben ik ingehuurd om voor en over mijn eigen stad te schrijven: de gemeente Dordrecht wilde graag een tekst over de Premier Karate League, een karate-evenement op mondiaal niveau.

Columns

Met een column in je personeelsblad of op je Facebookpagina zorg je voor een vrolijke, luchtige noot. Speel je daarnaast in op actualiteiten, dan zullen werknemers eerder geneigd zijn het personeelsblad mee naar huis te nemen. Ook bezoekers van Facebook lezen, liken en delen een mooie column graag.

Ikzelf heb jarenlang de columns verzorgd voor Keet, het jongerenmagazine van vakbond CNV. Deze pennenvruchten schreef ik onder het pseudoniem Branwen. Het zijn korte columns, gericht op jonge doeners met LBO werk- en denkniveau.

Benieuwd wat ik voor je kan betekenen?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op, ik help je graag verder!

Neem contact op
> of bel 06-11344692