Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Met een whitepaper ben je koning op je vakgebied

Koning op jouw vakgebied met behulp van een whitepaper

Met een whitepaper straal je autoriteit uit.

Maar dat is niet het enige: door het aanbieden van een whitepaper voorzie je je klant van relevante, doelgerichte informatie. Een oppervlakkig reclamepraatje is er bij deze vorm van marketing niet bij: in een goede whitepaper laat je zien welke kennis en expertise je in huis hebt.

Geen wonder dat de meeste whitepapers behoorlijk wat tekst bevatten: exemplaren van meer dan 2000 woorden zijn geen uitzondering. Nu kun je je afvragen of de gemiddelde internetter dan wel zit te wachten op zo’n stortvloed aan informatie, maar uit onderzoek blijken juist artikelen die een grotere hoeveelheid content bevatten, meer likes krijgen en vaker worden gedeeld.

En dat is niet het enige voordeel: juist omdat een whitepaper zich richt op publiek dat reeds geïnteresseerd is in je bedrijf, product of dienst, bedien je met deze vorm van marketing je doelgroep op haar wenken. Gevolg: een hogere conversie en een betere positie in de zoekresultaten!

Een whitepaper schrijven

Overtuigd geraakt van het nut van een whitepaper? Dan hoef je ‘m “alleen nog maar” te schrijven. En juist daarin zit ‘m de crux, want hoe schrijf je nu een tekst die lekker wegleest, maar tegelijkertijd de diepte ingaat?

Allereerst: verplaats je in je doelgroep. Voor wie ga je aan de slag, wie is je lezer, wat drijft hem of haar? Probeer echt in de huid te kruipen van degene voor wie je schrijft: waar werkt hij of zij, wat is zijn of haar werk- en denkniveau en hoe zou hij of zij het liefst worden aangesproken? De gemiddelde jurist of notaris verlangt en verwacht een andere tone-of-voice dan de gemiddelde autoverkoper of dierenartsassistente.

Pas als je je doelgroep helder voor ogen hebt, bepaal je het onderwerp waarover je wil schrijven. Meestal hoef je daar niet al te lang over na te denken: als jouw bedrijf toonaangevend is op het gebied van beleggingsproducten, ga je uiteraard geen whitepaper schrijven over e-mailmarketing. Kortom; schrijf over hetgeen waar je daadwerkelijk iets over te melden hebt. Hou hierbij voor ogen welke vragen je doelgroep over jouw product of dienst kunnen hebben: met welke informatie zijn zij geholpen? In hoeverre is de lezer thuis in deze materie?

Vind je niche!

Vuurtoren om je niche mee te vinden

Op het moment dat je weet aan welke informatie je lezer behoefte heeft, kan je op zoek gaan naar reeds bestaande content over dit onderwerp. Het heeft immers geen zin om het wiel voor de zesde keer uit te vinden: als je potentiële klant reeds talloze websites en whitepapers die precies dezelfde vragen beantwoorden tot z’n beschikking heeft, wat voegt jouw tekst hier dan nog aan toe?

Kijk dus liever naar de vragen die onbeantwoord blijven, ga op zoek naar de informatie die ontbreekt. Dát wordt je niche, de basis van je verhaal. En dan verhaal, dat maak je zo specifiek of algemeen als je maar wil.

Schrijf je voor een zeer specifieke doelgroep? Dan kan je ervoor kiezen om een heel specifiek onderwerp, of zelfs alleen maar een aspect daarvan, breed te behandelen in je whitepaper. Maar je kunt je tekst ook iets algemener houden.

Verzamel informatie en gegevens

Informatie verzamelen is gemakkelijker dan je denkt. Vaak vind je al heel veel nuttige informatie in bijvoorbeeld folders, brochures en marketingteksten. Ook onderzoeksrapporten doen het altijd goed, vooral als je hierbij een of meerdere statistieken of diagrammen bij kunt publiceren.

Een of meerdere specialisten in huis zijn natuurlijk ook een waardevolle bron van informatie, maar zorg ervoor dat de lezer niet verzandt in vakjargon. Een te moeilijke tekst zorgt ervoor dat mensen afhaken. Als je ingewikkelde termen moet gebruiken, leg dan kort en bondig uit wat ermee bedoeld wordt.

Informatie die niet mag ontbreken:

  • Welk probleem wordt er besproken in de whitepaper?
  • Welke oplossingen zijn er voor dit probleem te vinden?
  • Welke oplossingen zijn niet goed, en waarom niet?
  • Welke oplossingen zijn wel goed, en waarom?
  • Welke voordelen heeft de klant bij de oplossing die jouw bedrijf of product biedt?

Pak je lezer bij z’n lurven

Natuurlijk begin je je whitepaper met een ijzersterke titel en dito inleiding. Pak je lezer bij z’n lurven, zuig ‘m je tekst in en zorg ervoor dat ‘ie alles om zich heen vergeet.

Enkele handvatten om dit te bereiken:Met je tekst aandacht trekken

  • Gebruik een actieve schrijfstijl. Kies voor heldere, korte zinnen en schrijf vlot en leesbaar.
  • Laat je stokpaardje op stal, voorkom dat je lezer verdwaald in een struweel van woorden.
  • Ondersteun je verhaal met plaatjes, tabellen, grafieken en andere visuele middelen. Juist de combinatie van tekst en beeld versterkt je boodschap en houdt de aandacht vast.

Vind je het moeilijk om een goede inleiding te verzinnen of kom je niet verder dan de titel? Ook als je (even) geen inspiratie hebt, is het beter om niet te blijven hangen in hetgeen je wil vertellen. Begin gewoon ergens en redigeer achteraf.

De juiste balans tussen info en promo

Natuurlijk wil je dat je whitepaper je iets oplevert; je bedrijf is tenslotte geen filantropische instelling. Maar een whitepaper is niet bedoeld als uitgebreid promomateriaal! Zorg ervoor dat je tekst dus echt gericht is op een bepaald onderwerp, niet op jou of jouw bedrijf.

Een goede vuistregel is de 80-20-regel: een goede whitepaper bestaat voor minimaal 80% uit educatief en informatief materiaal, en slechts voor maximaal 20% uit promotie. Er zijn zelfs whitepapers die voor maar liefst 90% uit louter informatieve tekst bestaan.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van een whitepaper? Of heb je zelf een whitepaper geschreven, maar ben je nog op zoek naar een specialist die je tekst controleert op spelling, woordkeus en inhoud? Neem gerust contact op!

Leave a Reply