De tekstschrijver versus de copywriter

benodigdheden copywriter

Nieuws!

Bij het schrijven van de teksten voor mijn website, moest ik een keuze maken: profileer ik mijzelf als tekstschrijver, of als copywriter? Het nadeel van de term tekstschrijver is, dat deze de laatste tijd aan behoorlijk wat devaluatie onderhevig is. Zelfs mensen die nauwelijks drie woorden foutloos op papier krijgen, noemen zich al tekstschrijver. Die knippen en plakken voor 1 cent per woord teksten aan elkaar, waarna ik word ingehuurd om deze teksten te herschrijven. "If you pay peanuts, you get monkeys"- een prachtige uitspraak van James Goldsmith, en maar al te vaak een waarheid als een koe.

Wannabe-tekstschrijvers ben ik vaak genoeg tegengekomen, wannabe-copywriters eigenlijk nooit. Op dat punt zou het wellicht handig zijn om me met de titel 'copywriter' te onderscheiden van hen die je nog geen kattenbelletje zou willen laten schrijven. Eén probleem: ik kan het niet. Ik bén namelijk geen copywriter. Een copywriter is in mijn ogen iemand die voornamelijk commerciële teksten schrijft: copy. Teksten die niet zozeer bedoeld zijn om de lezer te informeren, maar om hem of haar in beweging te krijgen.

Uiteraard probeer ook ik met mijn teksten mensen te bewegen. U, bijvoorbeeld. Ik schrijf deze blog in de hoop niet alleen uw aandacht te trekken, maar ook uw hart te winnen. Zodat ik binnenkort ook voor ú een informatieve, overtuigende, enthousiasmerende en/of prikkelende tekst mag schrijven. Dit maakt mij echter nog geen copywriter pur sang. Veel van mijn teksten zijn niet bedoeld om producten, maar om kennis aan de man (M/V) te brengen. Behalve deze dan :-)

PS

Op de website van DYC vindt u ook een interessant artikel over het verschil tussen copywriters en tekstschrijvers. Geschreven vanuit de visie van een copywriter.

Van specialist tot generalist

knikkers

Gezien mijn opleiding en achtergrond (sociale zekerheid) was en is het logisch dat veel van mijn teksten de sociale zekerheidswetgeving als onderwerp hebben. Zo schreef ik onder andere voor vakblad De HypotheekAdviseur een serie artikelen over de geschiedenis van de sociale zekerheid, de Anw, de WW, de AOW en de WIA (destijds WAO). Eén van deze teksten kunt u inzien via de website: Werken om te leven. In de loop van mijn carrière als tekstschrijver zijn er nog vele, vele teksten bijgekomen, maar lang niet altijd over de sociale zekerheid. Van specialist ben ik dus langzaam maar zeker generalist geworden. Maar is dit geen achteruitgang?

Ik denk het niet. Een specialist weet veel van weinig, een generalist weet weinig van veel. Natuurlijk is het handig (en leuk) om over bepaalde onderwerpen heel veel te weten, maar of dit je nu een goede tekstschrijver maakt? De valkuil van jezelf verliezen in vakinhoudelijke materie, en daardoor het contact met je lezer verspelen, ligt al snel op de loer. Als generalist loop je op dat punt veel minder risico. Nog los van het feit dat het gewoon leuk is om je voor iedere opdracht in de materie van de opdrachtgever te verdiepen! Je leert nog eens wat, om het maar eens kort te zeggen.

Mijn USP

Ik hou me bezig met sociale media. Ik weet wat de term SEO betekent, en kan dit ook toepassen op mijn teksten. Ik weet welke informatie ik nodig heb om een goed artikel te schrijven, en ik weet ook waar en bij wie ik deze informatie kan vinden. Ik kan werken met WordPress en maak het mijn opdrachtgevers gemakkelijk door, indien gewenst, mijn teksten direct toe te voegen aan hun website. Ik heb een brede algemene ontwikkeling, en een nog bredere interesse. Deze eigenschappen zet ik maar al te graag in om voor mijn klant de tekst te schrijven waaraan hij/zij behoefte heeft. Vandaar mijn USP (Unique Selling Point): generalisme als specialisme.