Frans Lebretlaan 35, 3314 EB Dordrecht   |   06-11344692   |   info@groesbeekmc.nl

Blog

Over taal, teksten en tekstschrijvers
Het woord SEO

De ware betekenis van SEO

Alweer een blog over zoekmachineoptimalisatie? Jazeker!

SEO is namelijk veel meer dan het optimaliseren (of manipuleren?) van Google.

Dat SEO staat voor Search Engine Optimization weet inmiddels vrijwel iedereen- enkele uitzonderingen daargelaten. Maar ken je ook de ware betekenis van SEO?

In dit blog vertel ik je het doel van zoekmachineoptimalisatie, zodat ook jij de betekenis van SEO in je voordeel kan gebruiken.

Wat SEO níet is

SEO wordt maar al te vaak gezien -en verkocht!- als een manier om de zoekmachine te manipuleren: speciaal daartoe ontwikkelde landingpagina’s worden volledig ingericht rondom bepaalde zoekwoorden en zoekwoordcombinaties, louter en alleen om meer bezoekers naar de website te trekken.

Om deze argeloze bezoekers nog iets sneller in de val te laten lopen, wordt de inhoudsloze content gesteund door talloze links die alleen maar dienen om de website hoger in de zoekresultaten te krijgen.

Met een dergelijke instelling ga je voorbij aan de ware betekenis van SEO. Zoekmachineoptimalisatie is géén schimmig, mysterieus proces en je hoeft er ook geen toegangskaartjes voor te kopen bij dubieuze linkpartners, laagwaardige doch grootschalige blognetwerken en/of malafide internetbureaus.

Maar wat is SEO dan wel?

De ware betekenis van SEO

Google als grote online bibliotheekSEO in de ware betekenis is een verzameling technieken, gericht op het optimaliseren van websites of internetpagina’s zodat deze beter worden gevonden door de zoekmachines. Deze betekenis van SEO sluit naadloos aan op de missie van Google: alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.

Google is dus geen vijand die je om de tuin moet zien te leiden, maar een vriend die hetzelfde doel voor ogen heeft als jij: de informatie op jouw website toegankelijk en vindbaar maken voor eenieder die er iets aan heeft.

Zó werk je aan SEO van betekenis!

Lees de voorgaande alinea nog eens aandachtig door. Zie je dat in dat korte stukje maar liefst twee maal het woord “informatie” voorkomt? Dat is niet voor niets!

Aan je SEO werken door informatie te verstrekkenAls er op jouw website geen goede, waardevolle, relevante informatie te vinden is, wat hebben bezoekers er dan te zoeken? In welk van hun behoeften wordt er voorzien, welke vraag van hen wordt er beantwoord?

Moet je het antwoord hierop schuldig blijven, dan verdient jouw site wellicht inderdaad geen hoge plaats in de zoekresultaten. Zet dus altijd bruikbare informatie op je webpagina en zorg dat je deze informatie regelmatig aanvult of ververst, zodat je je bezoekers én Google steeds iets nieuws te bieden hebt.

Verder is het niet alleen belangrijk wélke informatie je aanbiedt, maar ook hóe je dat doet: kies voor een snelle, mobielvriendelijke website zonder technische mankementen en bied je content logisch en overzichtelijk aan. Dit betekent dat je scanbaar schrijft en gebruik maakt van alinea’s, witregels en tussenkopjes.

Streef ernaar om een autoriteit te worden op jouw (vak)gebied en presenteer je ook als zodanig: plaats geen linkjes op andere websites om het spammen, maar om te laten zien hoeveel je kan en weet. Investeer in online relaties met relevante partners, zoals vakgenoten, themagerelateerde bloggers en specifieke websites over jouw onderwerp. Je creëert daarmee een win-win situatie voor beide partijen, waarbij eenieder baat heeft bij de zicht- en vindbaarheid bij bezoekers.

SEO in het kort

Lezers houdt van lijstjes, zoekmachines ook! Met onderstaande checklist dien ik dus niet alleen jou, mijn gewaardeerde bezoeker, maar ook Google. Zónder dat jij er last van hebt 🙂

  • Schrijf, schrijf, schrijf! Zonder bruikbare, goede, relevante tekst ben je nergens.
  • Zorg regelmatig voor verse content.
  • Presenteer jezelf als een autoriteit op jouw (vak)gebied.
  • Prop niet je hele pagina vol min of meer relevante zoekwoorden, maar focus je er op één of twee.
  • Hou je teksten scanbaar.
  • Gebruik tussenkopjes en witregels.

en de allerbelangrijkste:

  • Schrijf allereerst voor je bezoeker, níet voor Google.

Leave a Reply